Understanding Discourses of Victimisation in the Age of Deep Mediatisation

Projektet har studerat hur nya förutsättningar för att skapa berättelser om och förstå offerskap skapas på, och i samspelet mellan, nätverk av medieplattformar.

Forskningen som har utförts inom ramen för projektet har genererat kunskap om processer av viktimisering i sociala medier. Till exempel hur sociala medieplattformar som TikTok och Twitter har blivit platser där människor kan uttrycka och uppleva offerskap i kontexter av exempelvis trauma, sorg och social utsatthet.

Projektet har utforskat digitala uttryck för sorg i relation till unga människors offerskap, och fokuserade på hur TikToks lekfulla och mörka humor i vissa fall erbjuder nya vägar för sorgearbete och utmanar traditionella samhälleliga normer. Delstudien av användningen av Twitter under terroristattacker visade hur kollektiva och självorganiserade spontana insatser, som exempelvis att dela bilder av katter, kan motverka spridningen av terroristinnehåll.

Sammantaget ger delstudierna en bild av den digitala dimensionen av viktimisering, och belyser sociala mediers roll i att forma offentliga diskurser om offerskap, trauma och motståndskraft.